عارف فی الرحاب القدسیه - سید هاشم حداد

کتاب " عارف في الرحاب القدسية " لمحة عرفانية عن سيرة العارف الكامل الحاج السيد هاشم الموسوي الحداد (قدس سره)

کتاب " عارف فی الرحاب القدسیه " اثر دلنشین صدیق ارجمند جناب آقای حجت الاسلام سید علی حداد فرزند آقا سید حسن حداد فرزند عارف توحیدی حضرت آقای حاج سید هاشم حداد(ره) به زبان عربی است . مناسب دیدم با وجود اینکه این کتاب کمی کمیاب است ولی آن را به رفقای خواننده وبلاگ طریق الی الله معرفی کنم . چاپ اول این کتاب در سال ۱۴۲۳ قمری بوده و نویسنده که مقیم ارض اقدس رضوی است آن را در سال ۱۴۲۱ قمری نگاشته است . این کتاب در بیروت و در ۳۰۰ صفحه چاپ شده و ناشرش منشورات الرضا است .  عناوین کتاب به این شرح است :

الاهداء ( ابیاتی از ابن فارض) - المقدمه (اثر مولف ) - الفصل الاول : حقیقه اوصاف العارفین - الفصل الثانی : الحیات الشخصیه للسید الحداد - الفصل الثالث : الحیات السلوکیه للسید الحداد - الفصل الرابع : السید الحداد فی کلمات العلماء واهل الطریق - الفصل الخامس : مع استاذ السید الحداد (شرح حالی از مرحوم قاضی) - الفصل السادس : سیرته و مکارم اخلاقه - الفصل السابع : مقامات السید الحداد -  الفصل الثامن : تجلی العشق الحسینی(ع) عند السید الحداد - الفصل التاسع : مقام التوحید عند العارف - الفصل العاشر : الارشادات السلوکیه للسید الحداد - الفصل الحادی عشر : شذرات من کلامه و قضایاه - الفصل الثانی عشر : کراماته الشریفه - الخاتمه : الی الرفیق الاعلی

برای شناخت بیشتر مرحوم حداد (ره) می شود به کتابهای روح مجرد - دلشده - دلداده - مطالب السلوکیه - آیت نور - اسرار ملکوت - غرق حضور - ایت الحق و مطالع الانوار مراجعه کرد . البته عنوان بندی هر کتابی بر اساس دیدگاه و بینش نویسنده و مولف است . صدیق ارجمند جناب سید علی حداد که هم در مشهد و هم در کربلا در حسینیه مرحوم آقای حداد (ره) از حقیر و بعضی اصدقا پذیرایی کرده اند و حق برادری گردن اینجانب دارند نوه ی مرحوم حداد (ره) هستند و در همایش افلاکیان خاک نشین درباره مرحوم حداد (ره) سخنرانی کردند . ایشان داماد آیت الله کمیلی (حفظه الله) هستند و تولیت حسینیه جد بزرگوارشان در کربلا را دارند . البته این نکته مهم قابل ذکر است که عرفا اکثرا در دوران حیاتشان حتی در خانواده شان هم گمنام هستند و کسی احوالاتشان را درک نمی کند . همسایه های مرحوم حداد (ره) در کربلا برای ما می گفتند که نهایتاْ ایشان آدم خوبی بود . مرحوم حداد (ره) زمانی که آیت الله قاضی(ره) به مسجدشان در کربلا می آمدند برای ایشان اذان می گفتند . این مسجد ابتدای کوچه ای است که منزل آقای حداد (ره) در آن واقع است . حضرت آقای حداد (ره) ۱۷ ساله بودند که خدمت آیت الله قاضی(ره) رسیدند .یکی از کراماتی که جناب سید علی در این کتاب آورده به این شرح است :

" السید الحداد و انفتاح باب مسجد الکوفه "

قال الحاج محمد علی الطائی : کان السید الحداد فی داری الواقع فی حی کنده فی النجف الاشرف . و فی ذات لیله قال لی : ارید ان اصلی فی هذه اللیله فی مسجد الکوفه . فقلت له : ان باب المسجد الان مغلق . فقال : انا عازم علی الصلاه فی المسجد الان . فامتثلت امر السید و نهضنا متوجهین الی المسجد الشریف ولما وصلنا بالقرب منه فکان کما قلت له . فاعدت علیه مره اخری الم اقل لک ان بابه مغلق الآن ! و بینما ان اکمله و اذا بالباب تفتح و بعد دخولنا نظرت خلفی لاری من الذی فتح الباب - حیث انی لم اشاهد احدا فتح الباب - فلم اری احدا .

امیدوارم حضرت آقای حداد (ره) بواسطه ی این معرفی و خواندن آن توسط خوانندگان وبلاگ در محضر آیات عظام ائمه هدی ( سلام الله علیهم اجمعین ) شفیع شوند و از جانب حضرت حق تفضلا برکاتی نازل شود . آنقدر کربلا کربلا نوشتیم !!! دلمان هوایی شد . حسین جان ! بنده که هیچ هم به حساب نمی آیم پس :

من الله علیک السلام یا اباعبد الله و علی الارواح التی حلت بفنائک و علی اخیک ابالفضل العباس(ع)


 

نوشته شده توسط عبد عاصی در جمعه نوزدهم اسفند 1390 ساعت 23:30 موضوع کتب عرفانی و مقاتل معتبر | لینک ثابت


آیت الله پهلوانی - سعادت پرور- (ره)

معرفی یک کتاب از عارف دلسوخته پروانه شمع حب حق حجت الحق آیت الله پهلوانی(ره)

در تشنگی سراب به دردی نمی خورد     تنها خیال آب به دردی نمی خورد

حرفی بزن که اشک مرا در بیاوری      این جام  بی شراب به دردی نمی خورد

باید به زیر نور بزرگان جلوس کرد      در سایه   آفتاب به دردی نمی خورد

از این به بعد معطل این دل نمی شوم     این خانه ی خراب به دردی نمی خورد

از منظر نگاه شما جلوه دیدنی است      عکس بدون قاب به دردی نمی خورد

جان مرا بگیر ولی گریه را نگیر          چشمه بدون آب به دردی نمی خورد

چشمی بده که قلب مرا زیر و رو کند         گریه مرا کنار تو با آبرو کند

ما را به جز هوای شما پر نمی دهند             ما را به جز برای شما سر نمی دهند

بال وَبال مانع اوج است پس اگر             بالم نمی دهند چه بهتر نمی دهند

گاهی کنار دلبریت جبر لازم است          دل را به اختیار به دلبر نمی دهند

جبریل هم به قبه ی تو ره نیافته           معراج را به غیر پیمبر نمی دهند

آن جا که میل یار اسیری دلبرست             در بند می روند ولی سر نمی دهند

به تازگی کتاب شریفی با عنوان " رسائل عرفانی " از مرحوم آیت الله پهلوانی (ره) به چاپ رسیده (چاپ اول ) که مناسب دیدم در این بی بندوباری کتب به رفقای وبلاگ طریق الی الله معرفی کنم . این صحیفه ی شریف به عدد لفظ " هو " یازده رساله را در بر دارد که عناوین آنها به شرح زیر است :


*رساله سير و سلوك منسوب به بحرالعلوم: مؤلف با تحقيقات طاقت‌فرسا و مشاهده نسخه‌هاى متعدد از اين رساله آن را تصحيح نموده و تعليقه‌هايى را بر آن افزوده است. ايشان در پايان رساله نوشته‌اند: «اين رساله با اين ترتيب و بيانات شيوا بهترين مونس براى سالكين راه خداست؛ ولى در اثر كثرت تصرّف در آن، متأسفانه در معرض سقوط و اضمحلال بود و ديگر قابل استفاده نبود، تا اينكه اين توفيق شامل حال كاتب حروف شد و با نسخه‌اى كه مصحح ترين نسخه بود، نسخه‌هاى ديگر را هم ديده، تطبيق نموده به ضميمه مدارك آن در پاورقى در دسترس هم سفرهاى خود قرار دادم.»

*دستورالعمل آيت‌الله ملكى تبريزى به آيت الله اصفهانى كمپانى: اين نامه عرفانى را فقيه ربانى و مربى نفوس، ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى براى حكيم متأله، جامع علوم عقلى و نقلى، آيت‌الله محمدحسين غروى اصفهانى(كمپانى) نگاشته است. نسخه اصلى اين دستورالعمل را علامه طباطبايى از استادش آيت‌الله كمپانى دريافت نمود و سپس در اختيار آيت‌الله سعادت‌پرور قرار داد. اين نامه عرفانى حاوى دستوراتى است كه ميرزا جوادآقا ملكى از استاد خود ملاحسينقلى همدانى اخذ نموده. اين وجيزه مزين به پاره‌اى از تعليقات و توضيحات و بيانات علامه طباطبايى و مؤلف بزرگوار مى باشد.

*گزيده ديوان ابن فارض: ابن فارض(576ـ 632ق) از اعاظم اهل معرفت و شاعرى پر سوز و عشق و صاحب كرامات بود و با ابن عربى مصاحبت داشت. ديوان او در زبان عربى، نظير ديوان حافظ در زبان فارسى است و پاره‌اى از ابياتش بسيار شورانگيز است. استاد ابياتى را كه در آنها تذكر و يا تنبهي براى سالكين است، گزينش نموده و توسط يكى از تلاميذ مبرزش به فارسى ترجمه شده است. به فرموده ايشان عرفاى عرب مجالس خود را با اشعار ابن فارض گرم مى كنند و در خلوت انس خود با پروردگار از زبان ابن فارض سخن مى گويند. همچنين بسيارى از عرفاى بزرگ مانند آيت الله قاضى - سید هاشم حداد و علامه به اشعار وى علاقه‌مند بوده‌اند.

*چهار رساله منطق الطير: سخن عطار (512 ـ 627 )با سوز و شوق همراه است و از اين جهت آن را تازيانه سلوك ناميده‌اند. يكى از بهترين آثار او منطق‌الطير است و رساله حاضر برگردان اشعار اين كتاب به نثر، با روشى بديع و هنرمندانه است و به تناسب هر يك از موضوعات مطرح شده، اشعارى از حافظ در پانوشت گنجانده شده است. مؤلف در اين رساله مراحل سلوك را از آغاز تا پايان به تصوير كشيده و موانع سير را گوشزد كرده است. در خاتمه، ماجراى «شيخ صنعان» آمده كه از آغاز تا فرجام، سالكان را به دست برداشتن از تعلقات و توجه به توحيد ناب فرامى‌خواند و نيز حكايت «سرّى» و «تحفه» كه حالات و سخنان شورانگيز بانوى عارفه «تحفه» را به تصوير كشيده است.

*رساله نور وحدت: نويسنده اين رساله، خواجه عبدالله مغربى است. اساس سير و سلوك او بر معرفت نفس در پرتو فكر و ذكر و مراقبه مواحدانه است. اين رساله در بردارنده پاره‌اى از دستورهاى سير و سلوكى فكرى است كه به تعليقات استاد مزين است.

*شرح حال آيت‌الله قاضى(ره): اين رساله حكايات و شرح حال آيت‌الحق قاضى است كه مؤلف عموماً از علامه طباطبايى نقل نموده است: «از استاد علامه طباطبايى و شاگردان ديگر ايشان، مطالب و كراماتى شنيدم و هميشه مى‌ترسيدم از دست برود و طالب راه بى‌بهره بماند؛ لذا به نوشتن اين مجموعه مبادرت نمودم.»

*گزيده فرموده‌هاى حضرت آيت‌الله بهجت(ره): آيت‌الله بهجت از اعاظم عالمان و عارفان زمان ما، صاحب كمالات نفسانى بود كه در زهد و تقوا و عبادت و ورع و ترك دنيا همتا نداشت و مؤلف سالها از محضر ايشان بهره برده بود و پاره‌اى از نكات مهم را در اين رساله ذكر كرده است.

*رساله وصايا:142 توصيه عارفانه است كه عصاره دريافتها و تجارب حيات معنوى استاد است.

*نامه‌ها: نگارش نامه‌هاى اخلاقى و عرفانى از سوى عالمان و عارفان و مربيان و معلمان روحانى و معنوى، از دير زمان رايج بوده است. آن بزرگواران در اين نامه‌ها شاگردان و پيروان خود را به تقوا، ورع و سلوك الى الله دعوت و تشويق مى كرده‌اند.

عبد عاصی : انتشارات تشیع این کتاب را چاپ کرده است .  البته معرفی کردن و "تابلو " شدن اینجور کتابها هم خوب هست و هم بد . در بخش اول که رساله حضرت سید(ره) آمده در قسمتی اندکی ازطریقه ذکر خود علامه (ره) هم آمده است . بخش دوم که نامه ی آیت الله ملکی تبریزی(ره) است و بنظر حقیر کدهای زیادی برای طی مسیر دارد برای همه واجب است که مطالعه کنند . درباره ی ابن فارض(ره) هم قبلاْ مطلبی کار شده و از اشعار شورانگیز ایشان با هم خوانده ایم و چشیده ایم ! . اکثراْ طالبان معرفت از آثار عطار غافلند . منطق الطیر بسیار مهم است . اما عالیترین بخش این کتاب شریف از نظر حقیر رساله ی نور الوحده خواجه حراست . همه چیز در این رساله است . مرحوم پهلوانی خاصیتهای بسیار شگفت انگیز و طمع آوری درباره این رساله ذکر کرده اند که البته : برای آن کسی است که قلباْ بفهمد و درک کند . بنده از ذکر عبارتهای ایشان معذورم . در شرح حال مرحوم قاضی(ره) چند مطلب مهم وجود دارد که بنده تا بحال جایی نشنیده بودم . فرمایشات آیت الله بهجت(ره) مثل میوه است . یعنی یک پوست دارد و یک باطن . خوب است که با دقت مطالعه شود . توصیه های خود جناب پهلوانی(ره) مملو از مطالب اخلاقی و عرفانی و راهگشاست . اما از بخشهایی که خیلی به دل نشسته نامه های این عارف دلسوخته به بعضی شاگردان و رفقایشان است که مملو از احساس و عشق به خداست . عاشقی در جملات ایشان موج می زند . وقتی از " پروانه " و " سوختن " صحبت می کنند انسان به عالمی وارد می شود که سراسر پاکبازی و تسلیم و رضاست . " رضایت از سوختن " .

آتش بگیر تا که بدانی چه می کشم        احساس سوختن به تماشا نمی شود

بدن شریف آیت الله پهلوانی(ره) از حب الهی اب شده بود . در عشق به رب الارباب (جل جلاله) ذوب شده بود . حالات او حاکی از قلبی رئوف داشت . انگار این آدم از " سوختن " سیر نمی شد .

ای دل نگفتمت مرو از راه عاشقی ؟!      رفتی ! بسوز ! کین همه آتش سزای توست

خدایا ! همت و معرفت و بصیرتی عطا بفرما تا ما حسرت به دل و نچشیده از این حقائق از دنیا نرویم . بروح این عارف فرزانه و همه دلسوختگان وادی محبت الفاتحه مع الصلوات


 

نوشته شده توسط عبد عاصی در چهارشنبه دهم اسفند 1390 ساعت 14:0 موضوع کتب عرفانی و مقاتل معتبر | لینک ثابت


لهوف سید بن طاووس (رضوان الله علیه) - مقاتل معتبر امام حسین(ع)

معرفي:
لهوف درباره رخدادهایى است که به حادثه کربلا منتهى شده ، همچنین اصل جنگ و رخدادهاى بعدى آن.
کتاب «لُهُوف» ابن طاوس اختصار و اشتهار را با هم جمع کرده و در نزد علماى برجسته شیعه جایگاه مهمى براى خودش باز کرده است به طورى که شهید محراب آیت اللّه سیّد محمد على قاضى تبریزى مى فرماید: «کتاب لهوف سیّد ابن طاوس - رحمة اللّه علیه - نقلیّاتش بسیار مورد اعتماد است و در میان کتب مَقاتل کتاب مَقْتَلى به اندازه اعتبار و اعتماد به آن نمى رسد و در اطمینان بر آن کتاب در ردیف اول کتب معتبره مقاتل قرار گرفته است.»
رهبر معظم انقلاب حضرت آیت اللّه خامنه اى - مُدَّ ظِلُّهُ العالى - در خطبه هاى نماز جمعه تهران چندین مرتبه از روى همین کتاب مقتل ابن طاوس ، ذکر مصیبت خوانده است و در نماز جمعه مورخ 18/2/77 مصادف با یازدهم ماه محرم 1419 ه‍ ق ، چنین فرمودند: « من امروز مى خواهم از روى مقتل ابن طاوس که کتاب «لهوف » است چند جمله ذکر مصیبت کنم و چند صحنه از این صحنه هاى عظیم را براى شما عزیزان بخوانم ، البته این مقتلِ بسیار معتبرى است:
ابن طاوس - که على بن طاوس باشد - فقیه ، عارف ، بزرگ ، صدوق ، موثّق ، مورد احترام همه و استاد فقهاى بسیار بزرگى است . خودش ادیب و شاعر و شخصیت خیلى برجسته یى است . ایشان اولین مقتلِ بسیار معتبر و موجز را نوشتند. البته قبل از ایشان مقاتل زیادى است . استادشان «ابن نما» مقتل دارد، شیخ طوسى مقتل دارد، دیگران هم دارند، مقتلهاى زیادى قبل از ایشان نوشته اند؛ امّا وقتى « لهوف » آمد، تقریبا همه مقاتل ، تحت الشعاع قرار گرفت . این مقتلِ بسیار خوبى است ؛ چون عبارات ، بسیار خوب و دقیق و خلاصه انتخاب شده است .»  کوتاهه ای از زندگینامه جناب سید بن طاوس و کتاب شریف لهوف را در ادامه مطلب بخوانید ...

متن کامل لهوف سید بن طاووس به ضمیمه سرنوشت قاتلان سیدالشهداء و یارانش

 


ادامه مطلب

 

نوشته شده توسط عبد عاصی در دوشنبه یازدهم خرداد 1388 ساعت 17:44 موضوع کتب عرفانی و مقاتل معتبر | لینک ثابت


کتاب شریف خصایص الحسینیه (ع) اثر آیت الله شیخ جعفر شوشتری - مقاتل معتبر امام حسین(ع)


کتاب خصايص الحسينيه
مقتل شناسی در وادی شناخت معنوی و ظاهری زندگی سیدالشهدا (ع) از اهمیت ویژه ای برخوردار است . کتاب شریف خصایص الحسینیه(ع) اثر پرثمره آیت الله شیخ جعفر شوشتری(ره) می باشد که از معتبرترین مقاتل است . گوشه ای از زندگی ایشان و خلاصه ای از این کتاب را در ادامه مطلب بخوانید ....


ادامه مطلب

 

نوشته شده توسط عبد عاصی در دوشنبه بیست و یکم اردیبهشت 1388 ساعت 19:1 موضوع کتب عرفانی و مقاتل معتبر | لینک ثابت